Gastblog door Madelon Eelderink
Madelon Eelderink was één van de eerste deelnemers die meeging Flakswerken. Ze is in maart 2014 meegegaan naar Oeganda, waar ze de
Cursus Online Marketing van Flaks volgde en in de ‘
Sum of Parts‘ sessies in contact kwam met Oegandese ondernemers. naar aanleiding van de contacten die ze tijdens het Flaksprogramma opdeed, ontwikkelde ze de
7Senses Challenge. Dit is een actieonderzoeksprogramma waarbij deelnemers middels participatief actieonderzoek innovatieve oplossingen ontwikkelen voor lokale problemen in de sloppenwijken van Kampala.
Waarom Flakswerken werkt
Tot zo’n twee maanden geleden had ik geen kaas gegeten van online marketing. Nog geen grammetje. Rommelde wat aan met van die lullige flyers en wat social media, thats all. Het Flaks-programma kwam dus als geroepen. Met een groep ondernemers onder een palmboom marketingworkshops volgen en online werken, klinkt goed! Dat het in Oeganda was, kwam eigenlijk wel mooi uit, want ik had plannen om trainingsvideo’s op te nemen in Afrika voor mijn bedrijf 7Senses. Mooie combi dacht ik, en mijn ticket was al snel geboekt!
“Hey man, how you Flaksin’?”
Iedere week hadden we een ‘Flaks’workshop over online marketing en zijn we intensief begeleid in het opzetten van onze marketingstrategie. Bij mij was er nogal wat werk aan de winkel. Zo bleek dat ik op mijn website al een jaar iets uit had staan waardoor ik al die tijd onvindbaar was voor Google! Pijnlijke momenten zijn dat, maar dat soort dingen zijn gefikst en nu kan ik meer mensen bereiken. Ik zal nooit een kei worden in marketing, maar de kans dat ik de plank missla is stukken kleiner!
Ook kwamen we iedere week samen met Oegandese ondernemers in ‘Sum of Parts’ workshops om onze businessplannen te bespreken en elkaar te helpen onze doelen te bereiken. Facilitator Elmar Haker kreeg het voor mekaar om de juiste mensen op de juiste momenten bij elkaar te zetten, waardoor de leukste samenwerkingsverbanden ontstonden!
Nieuwe contacten, nieuwe projecten
Via die Sum of Parts workshops heb ik drie Oegandese ondernemers weten te strikken voor mijn trainingsvideo’s over ontwikkelingssamenwerking, actieonderzoek en interculturele communicatie. Omdat we in Nederland nogal een eenzijdig beeld hebben over ontwikkelingswerk en ‘hoe het allemaal moet’, wil ik juist graag de andere kant van het verhaal laten zien. De Oegandese kant in dit geval, dus veel interviews gehouden en projecten in de sloppenwijken bezocht. Voor mij een nieuwe trainingsvideo, voor hen een mooie marketing (!) voor hun project.
Zo kwam ik supermooie projecten tegen op het gebied van handicrafts, kunst, sport, festivals, sanitatie, educatie en meer. De projecteigenaren zitten met allerlei maatschappelijke vraagstukken waar ze onderzoekers voor nodig hebben. Onderzoekers uit de slums zelf met
insider kennis, maar ook onderzoekers uit andere landen met hun frisse blik. Om samen tot innovatieve oplossingen te komen voor die lokale vraagstukken.
De 7Senses Challenge: actieonderzoek doen in Oeganda!
Zo kwam het idee om met hen samen te gaan werken: de 7Senses Challenge! Nu biedt 7Senses jou de kans om in juni actieonderzoek te doen in de slums van Kampala, samen met lokale onderzoekers. Of je nou onderzoekservaring hebt of niet. Ik train en begeleid je vóór vertrek in het doen van kwalitatief actieonderzoek, waarbij ik traditionele onderzoeksmethoden met nieuwe, creatievere methoden combineer. Methoden waarmee je niet alleen data verzamelt, maar ook mensen aan het denken zet over maatschappelijke issues. In 10-12 weken voer je het onderzoek uit en ontwikkel je samen met bewoners van de sloppenwijken innovatieve ideeën voor die issues. 7Senses is erbij om extra workshops te geven en het onderzoeksteam te begeleiden.
‘Ik heb me een maand lang het laplazarus gewerkt, maar met super resultaten en een TOPtijd in Oeganda!‘
– Madelon Eelderink – 7sens.es